Vår hembygdsgård

Placeholder Picture

Othinslunda hembygdsförening ansvarar för driften Onslunda hembygds- och borstmuseum. Muséerna ligger i en fyrlängad Skånegård från 1800-talet. Gården är belägen mitt i Onslunda by, c:a 15km från kusten, mitt i hjärtat av vackra Österlen. Föreningens ambition är att sköta och underhålla dessa byggnader och museernas samlingar samt att levandegöra och föra vidare byns traditioner och kunskaper till nya generationer. Föreningen arbetar med guidningar av museerna, visning av Alma Trapps affär med försäljning av handgjorda borstar samt kursverksamhet för att lära ut borstbindning. Tyvärr är byggnaderna slitna och har varken rinnande vatten eller avlopp, men tillsammans med våra medlemmar gör vi vad vi kan för att vårda vår fina gård. 2018 fick vi genom bland annat en donation möjlighet att lägga in vatten och avlopp och idag har vi både en handikapptoalett och en vanlig toalett. Vidare har vi inrett ett kök där vi kan ha våra sammankomster. Samma år fick vi även gjort om muséet så att vi nu kan ha både kurser samt visat upp hur man förr gjorde en borste. Välkomna att besöka oss!

Åter startsidan