Alma Trapps affär var en av de äldsta på orten. Fadern Nils Svensson Trapp, född 1833 i Skåne Tranås, kom med familjen till Onslunda 1878 där de köpte fastighet nr 2 och inrättade affär. I början av sekelskiftet flyttades affären till nr 8:15 som Alma sedan hade fram till 1956 då hon 84 år gammal måste sluta med sin rörelse efter att ha stått bakom handelsbodens disk sedan 15 års ålder.

I affären hänger fotografiet på Alma Trapp (1872 - 1957), den "hjälpsamma, hjärtegoda och vänliga människa" som ägde och drev butiken.

Alma var den i Onslunda som fick förtroendet att sälja mjölkbiljetter. Mjölkbiljetterna gav lantbrukarna möjlighet att få tillbaka produkter från mejeriet som sötmjölk, grädde och skummjölk till djuren. Man köpte biljetterna av Alma och löste ut sina varor på mejeriet. Ett rationellt system för alla parter!

Alma representerar just den affärssinnade, ordentliga och socialt begåvade kvinnan som utan utbildning men med hårt arbete lyckades behålla förtroendet som betydelsefull handelsidkare i nästan 70 år.

Alma kan nästan räknas som en av dessa hemmadöttrar, vars liv vigdes till hem, föräldrar och rörelse. Men hon gifte sig faktiskt vid fyllda fyrtio. Men äktenskapet varade bara en dag och det lär ha varit Alma som bröt med sin man.

Bredvid det omvittnade vänliga väsendet anar man skinn på näsanů..

På Almas tid låg affären i ett annat hus. Hembygdsföreningen har tagit hand om Almas kvarlåtenskap och återskapat den gamla lanthandeln nästan som den såg ut på Almas tid.

Här kan du i dag handla våra handsatta borstar i rena naturmaterial. Du hittar borstar för alla tänkbara ändamål. Men du kan också handla karameller i strut, glass, honung och mycket annat.

Vägg i vägg med Almas affär finns en autentisk skolsal, som flyttats från Norra skolan i Onslunda.
Alma Trapps affär